علم بازاریابی به عنوان یک علم جدید دارای سابقه حدود نیم قرن را در دنیا به خود اختصاص داده است. مدیریت بازاریابی به عنوان یک علم میان رشته و ترکیبی از علوم اقتصاد و مدیریت می باشد. حال برند سازی به عنوان نتیجه بازاریابی امروزی می باشد.
پیتر دراکر میگوید بسیاری از آنچه ما مدیریت مینامیم دشوار کردن کار افراد است
تصویر زیر، گفته دراکر را نمایش میدهد. مدیرانی هستند که دوست دارند سازمان را به روشها و تکنیکهای مختلف مدیریتی مجهز کنند با این هدف که مدیریت بهتری انجام دهند یا شاید هم خودی نشان دهند بدون اینکه در نظر داشته باشند که چه هزینههایی به سازمان تحمیل خواهند کرد و چه منابع و فرصتهایی را نابود خواهند کرد. این مدیران عاشق موجهای مدیریتی هستند تا بر آنها سوار شوند و اهداف خود را دنبال کنند
نردبان کار سازمان را خود را تنها به آن ابزار و تکنیکهای مدیریتی مجهز کنید که آن را به نردبان مؤثرتری تبدیل کند نه اینکه آن را غیرقابل استفاده کند. برای این کار باید ملاحظات مختلفی را در نظر داشته باشید.
این روزها تب و تاب راه اندازی کسب و کارهای شخصی بد جوری بالا گرفته، هر کسی که در یک ارگان دولتی یا خصوصی مشغول به کاره و به اصطلاح حقوق کارمندی میگیره، وقتی به اواسط برج نزدیک میشه و میبینه نه تنها پس اندازی نداره، بلکه باید تا آخر ماه برای هزینه های روزمره دو دو تا چهار تا بکنه و از تفریحات و خوشی های احتمالی که میتونسته داشته باشه کاملا محرومه، اولین جرقه ای که به ذهنش میرسه اینه که دیگه باید برای خودم کار کنم و به اصطلاح آقای خودم باشم!
روابط
عمومی و تکریم ارباب رجوع
سید
رسول آقا داوود
امروزه اهمیت جایگاه روابط عمومی در توسعه هدفها و فعالیتهای هر سازمان یا نهاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در سطوح گوناگون(محلی، منطقهای و بینالمللی) بر کسی پوشیده نیست. اکنون شرایط و ساختار جوامع به دنبال تحولات گوناگون آنچنان پیچیده شده است که تحقق این اهداف و توسعه فعالیتهای هر سازمان به آسانی میسر نخواهد شد. در این راستا بررسی بسیاری از تجارب و شواهد نشان میدهد که با وجود تلاشها و فعالیتهای انجام شده به دلیل عدم حضور روابط عمومی موثر، سازمانها نتوانستهاند به موفقیت چشمگیری برسند. حتی فعالیتهای بسیاری از آنها نیز با شکست مواجه شده است. این در حالی است که وجود روابط عمومی اثرگذار در سازمانها و شرکتهای گوناگون موجب گسترش فعالیتهای سازمان از یک سو و جلب افکار عمومی از سوی دیگر میشود. در عصر حاضر با توجه به گسترش فعالیتها و پیچیدگی خدمات اقتصادی، رقابت شدید در عرصه تولید و خدمات، گسترش روزافزون سازمانهای عرضهکننده کالا و خدمات، ارتباطات بسیار فزاینده و پیچیده و بسیاری از عوامل دیگر، برقراری ارتباط سازمانها با مردم و توجه به دیدگاه و خواسته افراد جامعه ضروری به نظر میرسد. تا آنجا که میتوان گفت شرط بقا و دوام هر سازمان، داشتن روابط پویا، عمیق و موثر با مراجعهکنندگان است. با این وصف نقش روابط عمومی در گسترش اهداف و فعالیتهای سازمان و برقراری ارتباط با تودههای مردم بر کسی پوشیده نیست. البته موفقیت در این امر بستگی به آگاه ساختن مردم از اهداف، برنامهها، فعالیتها و نتایج عملکردها از طریق ایجاد، تقویت و حمایت از عنصر روابط عمومی دارد.
من احد عظیمزاده هستم. در ۱۰ آذر ۱۳۳۶ در ده اسفنجان در شهرستان اسکو متولد شدم. هفت ساله بودم که پدرم را از دست دادم و یتیم شدم. امکانات مالیمان اجازه نمیداد به مدرسه بروم و فقط پس از رفتن به کلاس اول مجبور شدم پشت دار قالی بنشینم و قالیبافی کنم. تا ۱۳ سالگی روزها قالی میبافتم و شبها درس میخواندم. چارهای نبود، وسع مالی ما جز این اجازه نمیداد.
خاک خوردم و زحمت بسیار کشیدم. در سال ۲بار بیشتر نمیتوانستیم برنج بخوریم. یک بار روز ۲۱ ماه رمضان و بار دوم شب چهارشنبهسوری. آرزو داشتم یا خلبان شوم یا پولدار و برای رسیدن به این آرزوها بسیار زحمت کشیدم.
کارم را با به دوش کشیدن پشتی و قالیهای کوچک و بردن آن از اسفنجان یا اسکو برای فروش آغاز کردم. در آغاز کار از هرکدام از آنها یک یا دو تومان (نه هزار یا ۲هزار تومان) سود میکردم. پنج سال اینچنین سخت کار کردم. بسیار دشوار بود. اما پشتکار و اعتقاد به هدف با توکل به خدا تحمل سختیها را آسان میکرد. در ۱۸ سالگی توانستم ۲۰ هزار تومان پسانداز کنم، اما فشارها همچنان ادامه داشت تا اینکه مجبور به ترک تحصیل شدم.
ریاست ماریسا میر (Marissa Mayer)بهعنوان مدیرعامل شرکت یاهو ظاهرا همچون دیگر مدیران سابق این شرکت به سر آمده است. این بار شکست جدی یاهو میتواند آخرین شکست این شرکت پیشگام اینترنتی باشد. قرار نبود این اتفاق رخ دهد، اما ناتوانی یکی دیگر از مدیران یاهو برای مدیریت ریسک موجود، سرنوشت بدی را در انتظار این شرکت گذاشته است. و بار دیگر این مدیریت بد افراد زیادی را ازجمله سرمایهگذاران، کارمندان و حتی مشتریان تحتتاثیر قرار داده است.
دردسرهای یاهو هنگام ورود میر
وقتی میر وارد یاهو شد، این شرکت به
شدت دچار دردسر شده بود. رشد شرکت متوقف شده بود و بازار آن تحتالشعاع فعالیتهای
گوگل و فیسبوک قرار گرفته بود.